Amb l'oli d'oliva verge extra pots cuinar qualsevol plat

Amb l'oli d'oliva verge extra pots cuinar qualsevol plat: Què és això de que l'oli d'oliva és per fregir i el verge extra per amanir? Ni de broma! Segons el cas, es recomana un o altre, segons el gust que se li vulgui donar a un plat.

Aposta pel millor oli d'oliva verge extra d'arbequina DOP Siurana:

"El Vergerars"

Les teves comandes a: maregaia.gourmet@gmail.com

En som els distribuïdors a Barcelona i província.

Amb oli d'oliva verge extra pots cuinar qualsevol plat: Pensa en uns ous ferrats, un sofregit o un plat a la planxa amb el poderós sabor d'un bon oli d'oliva verge extra... Espectacular, intens, inoblidable! Impossible superar aquest plus que sí que ens dona l'oli verge extra. Un oli d'oliva que no sigui extra verge, per exemple, és ideal si no volem que el seu sabor domini massa en un guisat, mentre que en fregits suportarà millor temperatures altes.

Respondrem a una pregunta molt usual: Quin oli engreixa més, fregit o cru, verge extra o no? L'oli, sigui el que sigui, té les mateixes calories, 900 cal. per cada 100 grams. Ingerir més o menys només dependrà de la quantitat d'oli que prenguem. En una amanida, bona part quedarà al fons, de manera que no te'l prendràs tot. En canvi, si fregeixes un aliment, especialment si està arrebossat o enfarinat, aquest absorbirà més oli. Per tant, estaràs ingerint més calories.

Se sap poca cosa sobre l'oli. Encara hi ha qui, per cuinar, deixa que fumegi abans de posar-hi els aliments. I és un gran error, perquè si l'oli fumeja és que s'està cremant. No vol dir que estigui preparat per coure cap aliment. Encara més: al mercat, s'hi poden trobar marques oficials que confonen el consumidor amb paraules com intens o lleuger, que no volen dir res sensorialment sobre l'oli. Es creu que s'ha de fer servir un oli barat per fregir, mentre que per cuinar, en general, sempre s'hauria de fer servir oli d'oliva, verge o verge extra.

Els dietistes-nutricionistes recomanen prioritzar l'oli d'oliva per sobre dels altres olis vegetals per la seva composició rica en greixos monoinsaturats, però, a més, sempre recorden que després de fregir l'oli s'ha de colar per poder filtrar les restes d'aliments carbonitzats que hi puguin quedar. A més, sempre que s'hagi seguit el consell anterior, l'oli d'oliva no es pot reutilitzar més de 3 o 4 vegades seguides. Ho explica Maria Manera, de comunicació i formació científica de l'Associació Espanyola de Dietistes-Nutricionistes. Ella mateixa aporta llum a la discussió al voltant de si l'oli cremat és cancerigen o no. "És cert que cuinar a temperatures molt altes genera compostos potencialment cancerígens, segons el Fons Mundial per a la Investigació del Càncer. Ara bé, hi ha molt poca evidència científica sobre la relació entre els diferents mètodes per cuinar (com ara el fregit) i el càncer". Per això, el que es fa és recomanar que s'eviti el consum habitual d'aliments cremats o carbonitzats, "típics de la cocció a la flama, a la brasa o de fregits poc controlats"